مطالب مشاوره وروانشناختی.استادنظری

مطالب مشاوره وروانشناختی.استادنظری
 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مطالب مشاوره وروانشناختی و آدرس jnazari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





هوش چیست؟
احتمالاً همه شما خانواده هایی را دیده اید که در مورد هوش کودکانشان صحبت می کنند و آن ها را با هوش یا تیزهوش و گاهی هم کم هوش می نامند. آیا این اظهارنظرها پایه علمی دارد؟
خانواده ها چه چیزی را معیار سنجش هوش کودکانشان قرار می دهند؟ چه چیزی باعث این تفاوت هوشی بین کودکان می شود؟ آیا هوش ارثی است یا محیط هم در آن نقش دارد؟ آیا می توان هوش کودکان را افرایش داد؟ چگونه می توانیم هوش کودکان را اندازه گیری کنیم؟ اینها سئوالاتی هستند که می خواهیم به آن ها جواب دهیم.
امروزه برچسب هایی از قبیل باهوش، کم هوش، کودن و عقب مانده در فرهنگ ما برای خود جایی باز کرده اند و در گفتارهای روزمره فراوان به کار می روند. اگر از افراد مختلف جامعه بخواهیم تا برای کلمه هوش تعریفی ارائه دهند به احتمال قوی با تعریف های گوناگون و شاید ضد و نقیض مواجه خواهیم شد. مشکل تعریف هوش صرفاً به مردم عادی محدود نمی شود، بلکه روان شناسان نیز در مورد تعریف هوش توافق چندانی ندارند. چرا که تعریف چیزی که مستقیماً قابل احساس نیست، کار دشواری است.
برخی از فعالیت های ذهنی که در تعریف هوش گنجانده می شود، این چنین است: توانایی یادگیری و بهره گیری از تجربه، توانایی تفکر انتزاعی و استدلال، توانایی سازش و انطباق با محیط، توانایی سازمان بخشیدن به اطلاعات، توانایی حل مشکل.
ما قصد داریم که در این مقاله آگاهی والدین را در مورد هوش کودکانشان بالا ببریم و آنها را متقاعد کنیم که از فرزندانشان توقعاتی متناسب با سطح هوش آنها داشته باشند. اگر چه ما نمی توانیم  در آن میزان هوش که به ارث مربوط می شود دخالت کنیم اما میتوانیم با بهبود شرایط محیطی در افزایش و بهينه سازي هوش کودکانمان تا حدودی نقش داشته باشیم.

براي اطلاعات بيشتر به سطح دوم مقاله مراجعه كنيد.

 

از آنجا که برای هوش تعریف واحدی وجود ندارد در اين مقاله ما سعی مي كنيم که یک تعریف جامع و کامل و در عین حال علمی ارائه دهیم و تمام ویژگی هایی را که در تعریف و سنجش هوش مد نظر قرار میگیرد مطرح کنیم. بنابراین می توانیم هوش را توانایی یادگیری و بهره گیری از تجربه، توانایی تفکر انتزاعی، استدلال،توانایی سازش و انطباق با محیط،توانایی سازمان بخشیدن به اطلاعات،توانایی حل مشکل و.... تعریف کنیم.
بعضی افراد تصور می کنند که هوش تنها ارثی است و وجود یک کودک باهوش در خانواده دال بر وجود والدینی با هوش است. اما در بسیاری از موارد مشاهده شده که از والدینی با هوش ، کودکانی با سطح هوش متوسط یا حتی بالعکس از والدینی با سطح هوش متوسط، کودکانی باهوش تربیت شده اند. پس این مشاهدات نشان می دهد که به غیر از وراثت،عامل دیگری نیز در میزان هوش افراد دخیل است و آن عامل محیطی که کودک  در آن پرورش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که هوش هم ارثی است وهم محیطی و عامل زمان نیز در تشکیل آن نقش دارد. پس می توان قبول کرد اگر محیط مناسب باشد هوش رشد بیشتری خواهد کرد و استعدادهای بالقوه ی شخص بیشتر نمایان خواهد شد.اما چگونه می توان محیط را برای پرورش هوش مهیا کرد؟ این عوامل محیطی كدامند؟......
همچنین تحقیقات نشان داده است که بهره ی هوشی دخترها در سال هاي اولیه کمی بیشتر از بهره ی هوشی پسرهاست. این تفاوت جنسیتی در عملکردهوشی تا چه سنی ادامه خواهد داشت و آیا این تفاوت در همه ی زمینه هاست؟...........
(براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه به سطح سوم مقاله مراجعه كنيد)
 یکی از اصطلاحاتی که امروزه بسیار رایج شده است و حتی در صحبت های نوجوانان نیز شنیده می شود بهره ی هوشی يا هوشبهریا IQ است. اما واقعا بهره ی هوشی چیست و کاربردش درکجاست؟باید گفت که بهره ی هوشی  که غالبا به صورت یک عدد بیان می شود، در واقع توانایی های ذهنی یک فرد را با توانایی های دیگران مقایسه می کند.براساس آزمون استنفورد بینه، متوسط بهره ی هوشی افراد یک جامعه برابر با 100 است.اگر بهره ی هوشی آزمودنی بالاتر از این حد باشد آزمودنی در مقایسه با اکثریت از استعداد بیشتری برخوردار است. اما آیا بهره هوشی ثابت است یا با گذشت زمان تغيیر می کند؟ چه عواملی ممکن است در کاهش یا افزایش بهره ی هوشی موثر باشند؟ آیا بهره ی هوشی پیش بین خوبی برای موفقیت فرد در تحصیل ،موفقیت های اجتماعی و فردی است؟........
یکی از نگرانی ها و دغدغه های فکری والدین افزایش سطح هوشی فرزندانشان است. ما سعی داریم در این مقاله شما را با برخی از این راهها آشنا کنیم. به طور خلاصه می توانیم از نقش عواملی  مانند تغذیه ی سالم بخصوص در دو سال اول زندگی، خوردن صبحانه، بازی ها ی فکری، ورزش کردن، موسیقی، صحبت کردن با کودکان و.... نام ببریم . در سطح سوم می توانید توضیحات کامل تری دریافت کنید.
یکی دیگر از مسائلی که دانستن آن برای والدین لازم است، شناختن کودکان تیز هوش است. چراکه  بسیاری از کودکان تیز هوش به دلیل عدم آگاهی والدین و نادیده گرفته شدنشان ممکن است به جایگاهی که باید به آن دست یابند ،نرسند و حتی به دلیل برخی ا ز ویزگی های خاصشان مورد بد رفتاری یا سرزنش قرار بگیرند. در تعریف ساده ی روانشناسی باید گفت کودکانی تیز هوش هستند که دارای بهره ی هوشی بالاتر از 130 هستند. آنها به دلیل توانایی های برجسته ی خود در مقایسه با کودکان عادی قادر به انجام امور پیچیده تر و مهمتری هستند و برای تحقق این توانایی ها به آموزش و پرورش عالی تر نیاز دارند. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که همه ی تیز هوشان یکسان نیستند و انواع مختلفی از تیز هوشان داریم:تیز هوشان خلاق، درسخوان،حرفه ای،کم پیشرفت......
قبلا گفتیم که آگاهی والدین از داشتن کودکی تیز هوش حائز اهمیت است. اما اینکه چگونه می توان تشخیص داد که کودکی تیزهوش است از مباحثی است که قصد داریم شما را با آن آشنا کنیم و شما میتوانید در سطح سوم آن را پیگیری کنید..
سنجش هوش که معمولا در مراکز روانشناسی صورت میگیرد برای پاسخ دادن به سوالاتی از این قبیل است : آیا کودک من تیز هوش است؟ عملکرد کودک من در مقایسه با همکلاسی هایش چگونه است ؟او در چه زمینه ای استعداد دارد؟ و..........
روانشناسان برای پاسخ گویی به این سوالات از آزمونهای مختلف هوشی استفاده می کنند که این آزمونها ممکن است به صورت فردی یا گروهی اجرا شوند.
معروف ترین آزمونهای هوشی آزمون آلفرد بینه ،مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون آدمک گودیناف، آزمون ماتریس پيش رونده ی ریون است که هر یک را به اختصار توضیح داده ایم.
برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتر و کامل تری در مورد هر یک از این مباحث کسب کنید به سطح سوم مراجعه کنید.

در سطح سوم می خوانید:
هوش چیست؟
آیا هوش تحت تاثیر محیط است؟
          -عوامل محیطی دوران بارداری
          -عوامل محیطی هنگام زایمان
          -عوامل محیطی دوران بعد از زایمان
تنوع تحريكات محيطي
          - تجربه قبلي
          - ثبات خانوادگي
          - جدايي كودك خردسال از پدر و مادر
          - ترتيب تولد فرزندان و فاصله ميان تولد آنها
         - نقش محبت
نقش وراثت در هوش
نقش زمان در تشكيل هوش
تفاوتهای جنسیتی در عملکرد هوش
بهره ی هوشی ( IQ )
بهره ی هوشی و دیگر توانایی های ذهنی
         - هوش و يادگيري
         - بهره هوشي و موفقيت در تحصيل
         - هوش و موفقيت هاي اجتماعي
چگونه هوش کودکان خود را افزایش دهیم؟
تیز هوش کیست؟
انواع تیز هوشان
چگونه میتوان تشخیص داد که کودکی تیز هوش است؟
يك كودك باهوش
سنجش هوش
آزمون های هوش
          - آزمون های فردی
          - آزمون های گروهی
          - آزمون های فراگیری
          - آزمون های استعداد ویژه
          - آزمون های خلاقیت
انواع آزمون های بهره ی هوشی
          - آزمون آلفرد بينه
          - مقياس هوشي وكسلر براي بزرگسالان
          - مقياس هاي آزمون هاي كلامي
          - مقياس آزمون هاي عملي
          - نمونه هايي از پرسش هاي آزمون هاي وكسلر
          - آزمون آدمك گودايناف


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 12 مهر 1390برچسب:, ] [ 21:8 ] [ جعفرنظری ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ استاد جعفر نظری خوش آمدید
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

Untitled Document دریافت کد حرکت متن